Tavaly előtt nagy szenzáció volt Mark Twain Titokzatos idegen-szövegeinek magyarországi megjelenése (Noran Kiadó, 2008). A száz év után végre kiadott remekmű törzsét alkotó mindhárom textus kellemesen borzongató órákkal ajándékozza meg az olvasót, törlesztve egyben a magyar Twain-kiadások adósságait is. Mark Twain egyik kevéssé ismert művéről van szó, mely nem került föl a kötelező olvasmányok listájára sem az Egyesült Államokban, sem Európában. Ez az alkotás az író utolsó, pesszimista korszakának terméke, amikor családi tragédiáktól sújtva (előbb lányát, a huszonnégy éves Susie-t veszíti el, majd imádott felesége hal meg) úgy érzi, az élet tönkretette, s már nem várhat rá semmi jó. Egyre keserűbben szemléli az emberi fajt. A „humánum” szitokszó lett a számára: az emberi jóságot abszurditásnak tartja, elveti az ember (ezen belül főleg a fehér ember) felsőbbrendűségének eszméjét, s csak nevet azokon, akik még mindig bíznak a társadalmi haladásban. Ezen túl bírálja a keresztény bigottság torzulásait is. Az idős író immár eredendően gonosznak, „sötétségben botorkálónak” tartja „a szörnyű emberi fajt”, amelyet csak a pénz, a vagyonszerzés hajt, s minduntalan elbukik a legkisebb próbatételen is. Szánakozik társain, mert azok öntelt módon hiszik, hogy képesek a tudásra és a bizonyosságra – miközben azt sem tudják, hogy ami körülöttük van, az „valóság”-e vagy valami egészen más.
Mindez valamilyen formában mind benne van a Titokzatos idegen-szövegekben. Merthogy a tökéletesnek szánt műalkotás, melytől Twain pályája megkoronázását várta, három megközelítésben maradt fönn. Így még a szövegváltozatok e különös bizonytalansága is az emberi megismerés korlátaiból eredő bizonytalanság nagy témájára rímel. Valójában nem áll rendelkezésünkre a szerző által befejezett és hitelesített szöveg, így a három regény – az Ifjú Sátán krónikája, az Iskolahegy és a
Sátán/44 csodálatos lény, aki százféle módon bizonyítja, hogy másik világból való, mely egyébként nagyon hasonlít ehhez a földihez. A gyerekek ott is óvodába és iskolába járnak, ott is tanulniuk kell, igaz, ott az könnyen megy, elég a gondolat ereje. Sátán a gondolat efféle erejével működteti különös „színházát” is, ahol évszázadok szereplői vonulnak fel, térdig gázolva a vérben, haldoklók sikolyától övezve – „a gyilkolás lévén legfőbb becsvágya az emberiségnek és történetének legelső eseménye”. Sátán/44 csupa ellentmondás. Egyrészt hasonlatos Krisztushoz, amennyiben ő is, akár Krisztus az apokrif iratok szerint, agyagfigurákat kelt életre. E hasonlóság jegyében követeli az ő halálát is a tudatlan tömeg, s csak egy ember teszi fel az ismerősen csengő kérdést: „Mi értelme megölni a fiút? Nem ő az oka mindennek; bármilyen hatalma is legyen, azt urától és parancsolójától szerzi.” Másrészt azonban Sátán/44 a legsötétebb twaini víziót hivatott kifejezni, amely végső ítéletet mond az átkozott emberi fajról, és megveti annak szánalmas korlátait.
Lassan a fiúk elhiszik, hogy itt két egészen különböző világról van szó: a véges emberiről és a végtelen isteniről, melyek egymás ellentétei, s csak a természetfeletti lényeknek adatik meg a világok közti átjárás lehetősége. Joggal bizakodnak tehát a „másik világban”, amikor 44 azzal búcsúzik tőlük, hogy többé nem látják egymást: „Ebben az életben, 44, de egy másikban? Egy «másikban¸ biztosan találkozunk, igaz, 44?” A döbbenetes válasz: „Nincs másik.” Semmi nem igaz abból, amit eddig hallottunk, illetve semmi nem úgy igaz: nincs e világ és túlvilág, nincs élet és halál – csak én vagyok, én pedig álmodom.
Nem létezik tehát se Isten, se ember. „Semmi nem létezik; minden álom. Isten – ember – a világ, – a nap, a hold, a csillagok rengetege: álom, minden álom, nem léteznek. Semmi nem létezik, csak az űr – és te!” Isten egyébként nem is létezhet, írja, megelőlegezve a XX. században már jól ismert döbbenetet, hiszen nem Isten az, aki „ugyanolyan könnyedén teremthet jó gyermekeket, mint rosszakat, mégis a rosszakat választja; aki mindnyájukat boldoggá tehetne, mégsem teremtett egyetlen boldog egyedet sem; [...] ki igazságot prédikál és megteremti a poklot”.
A lét valódiságát tagadó (vagy legalábbis megkérdőjelező) s egyben a gondolat teremtő erejét ünneplő Titokzatos idegen-kéziratok hasonló helyet foglalnak el Twain életművében, mint Shakespeareé-ben A vihar. Az idős író legutolsó műve mindkettő, a világtól visszavonuló mesteré, aki immár a halállal való szembenézés jegyében feszegeti a lét nagy kérdéseit.
Forrás, Könyvjelző