Emlékszem, mikor én voltam 4dikes gimnazista-ami nem most volt-nekem is kötelező olvasmány volt Kafka.

Mindig is felállt a hátamon a szőr, ha meghallottam azt a szót, hogy „kötelező”. Ez számomra valami olyasmit jelentett, ami nem fog tetszeni, amit azért kell megcsinálni, mert megkövetelik tőlünk, mert számon kérik. Aztán elolvastam Kafkát. És tetszett. Meglepődtem rajta, hogy Zrínyi Szigeti veszedelme, Gárdonyi Egri csillagok-ja után kezembe kerülhet egy olyan kötelező olvasmány, amit képtelen vagyok letenni addig, míg ki nem olvastam. Ebben közrejátszott az is, hogy vékonyka könyvről van szó, aztán magával ragadott a történet, sőt mi több, gondolkodásra késztetett.

A sztori dióhéjban arról szól, hogy főhősünk Gregor Samsa utazó kereskedő egy reggel arra ébred, hogy féreggé, pontosabban bogárrá változott. Először csak a cégvezető, majd a saját apja, anyja végezetül pedig hőn szeretett húga fordul el tőle.

Többen többféleképpen magyarázzák a novellát:

Az egyik magyarázat szerint Samsa bűnös lélek volt, átváltozása a büntetése, azért bűnhődik, mert nem tudta átlátni saját életét, képtelen volt eljutni a változtatás gondolatáig is, metamorfózisa pedig pont a döntési szabadságában akadályozta meg.

Egy másik magyarázat szerint a történet nem más, mint a beteg Samsa lázálma, egy harmadik vélemény szerint pedig a „mese” tanulásága nem más, mint a tudomásulvétel, a beletörődés.

Véleményem szerint Kafka célja a novellával a figyelemfelkeltés arra vonatkozóan, mi történik velünk, emberekkel, mivé leszünk azáltal, ha elveszítjük individualitásunkat, ha elveszítjük önmagunkat, ha beletörődünk egy adott szituációba, melyből a kitörést csak halogatjuk, és azt mondjuk magunknak, még nem, még nem tehetem meg.

Fel kell ismernünk a változtatás lehetőségét és meg kell ragadnunk minden kínálkozó alkalmat két kézzel. Kafka metamorfózisa vizuálisan jeleníti meg az emberben végbe menő változást, és szembesít minket önön pondrói mivoltunkkal, ám el kell tudnunk vonatkoztatni ettől, és meglátni a mögöttes tartalmat, mely a személyiségre, a lélek civódásaira, viszontagságaira hívja fel a figyelmet, ami mellett nem szabad elsétálnunk.

Személy szerint én, ezt a konzekvenciát szűrtem le, számomra erről szól Kafka novellája, és csak ajánlani tudom mindenkinek nemtől, kortól függetlenül!           

Oroszlán Dorka

Szerző: Kötelező olvasmányok  2009.03.03. 15:02 Szólj hozzá!

Címkék: kötelező olvasmányok

A bejegyzés trackback címe:

https://kotelezoolvasmanyok.blog.hu/api/trackback/id/tr92977609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása